Opening Apeldoorn Business Campus

Donderdag 9 oktober 2014 wordt Apeldoorn Business Campus officieel geopend door wethouder Johan Kruithof. Graag nodigen wij u uit om deze feestelijke opening bij te wonen!

Wat: Opening Apeldoorn Business Campus
Waar: Apeldoorn Business Campus (Prins Willem Alexanderlaan 651)
Wanneer: Donderdag 9 oktober (15.00 uur tot 16.30 uur, daarna netwerkborrel)

Meld u aan!









Apeldoorn Businesss Campus
Apeldoorn Business Campus is een platform waar ‘werken’ en ‘leren’ centraal staan. Een bruisende plek waar onderwijs en bedrijfsleven onder één dak zijn gehuisvest: kennis, ervaring en innovatie komen hier samen. Op Apeldoorn Business Campus ontstaat samenwerking die meerwaarde oplevert voor alle gebruikers!

Introductie ‘Venturelab Apeldoorn Business Campus’
Tijdens de opening maakt u kennis met een nieuw initiatief binnen Apeldoorn Business Campus: Venturelab. V-Lab is een business development programma, ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit Twente. Gericht op potentiele start-ups én bestaande ondernemers die de lat hoog leggen, maximale groei willen realiseren en in potentie de internationale markt willen bedienen. Deelnemers volgen trainingen en krijgen intensieve individuele begeleiding en maatwerkondersteuning volgens een beproefde methode om hun ambities te kunnen realiseren.

Tot slot zal topondernemer Hans Kornmann (CEO van Divitel) u meenemen in zijn wereld van ondernemer zijn. Kortom, laat u inspireren!

U dient zich vooraf aan te melden bij Fabienne Stuart, fabienne@arramanagement.nl.
Geef u snel op!

VentureLab Twente wint nationale voorronde European Enterprise Promotion Award

Programmamanager Jaap van Tilburg pitcht VentureLab naar de Europese finale in Litouwen

VentureLab Twente heeft zich genomineerd voor de Europese finale van European Enterprise Promotion Award eind november in Litouwen. Voor Nederland streden onder andere ook Erasmus en Saxion om de finaleplaatsen. De door de Europese commissie georganiseerde competitie, erkent en beloont de beste publiek-private programma’s om ondernemingszin en ondernemerschap te bevorderen. In het juryrapport wordt onder andere het hoge impact-niveau van het VentureLab programma geroemd. In drie jaar tijd deden 230 ondernemers mee, wat nu al tot een groei in werkgelegenheid van 2000 FTE leidde. Inmiddels is VentureLab Twente verzelfstandigd en opgevolgd door VentureLab International.
Het wetenschappelijke onderbouwde VentureLab programma bestaat uit een samenhangend geheel van instrumenten, dat op drie niveaus aangrijpt: de ondernemer, het managementteam waarin idealiter wordt samenwerkt, en de businesscase. Training, coaching en toegang tot netwerken zijn kernelementen die als maatwerk worden aangeboden. Populair gezegd, helpt deze opzet ondernemers “minder vaak en minder diep in een dal te raken, door tekortkomingen op elk gebied op te sporen en aan te pakken ”.

Spin-off programma’s en maatwerkoplossingen
Sinds 2013 brengt VentureLab ook delen van het programma als afgeronde, compacte spin-off programma’s op de markt.
• Samen met NIKOS ontwikkelde VentureLab de Top Classes Entrepreneurship ; kortlopende, intensieve programma’s over strategie, financiering of marketing, voor ondernemers, die snel en gericht kennis en vaardigheden willen bijspijkeren. Uitvoering is in handen van Professional Learning en Development.
• In oktober start het VentureLab Investor Readiness programma, een intensieve vijfdaagse, bedoeld voor MKB bedrijven met ambitie en groeipotentie. Geschikte kandidaten worden adequaat voorbereid op het verkrijgen van externe financiering.
• Andere spin-offs zijn de Business Model Generation workshops, de Entrepreneurship summerschools, de workshops voor business developers (samen met de Nederlandse vakvereniging voor business developers), en de soft landing programma’s om, samen met regionale partners, buitenlandse bedrijven zich in Twente te helpen vestigen.

Hoe zit het met jouw ondernemende DNA?

Er bestaan heel wat misvattingen over de moderne ondernemer, veelal ingegeven door iconen als Steve Jobs en Mark Zuckerberg, dat je een twintiger moet zijn met een rigoureuze manier van denken en een enorm ego. Maar, zoals aangetoond door een uitgebreide recente studie voor startup incubators, zijn deze mensen eigenlijk alleen maar uitzonderingen.

Gedurende de afgelopen drie jaar liet het Founder Institute sollicitantan een reeks karakter en vaardigheden tests uitvoeren. Vervolgens monitorde dit instituut deze kandidaten (meer dan 15.000 geteste personen), toen zij hun specifieke startups begonnen. Het doel: ontdekken of er enige vorm van overeenkomst bestaat tussen persoonlijke kenmerken en factoren als de kans op winstverbetering en marktbepaling.

Zoals u kunt zien in deze infographic, zijn de beste ondernemers  meestal degenen die reeds eerder relevante werkervaring hebben opgedaan, belangrijke real-world expertise en vakkennis hebben, en die langer dan tien jaar over deze ervaring beschikken.

Andere kenmerken zijn meer vanzelfsprekend, je moet open-minded en flexibel zijn, en in een fractie van een seconde kunnen reageren. Je moet vriendelijk zijn, en hoeft geen hoog IQ te hebben in de traditionele zin, maar wat je wel moet hebben is de mogelijkheid om patronen te herkennen.

Deze infographic is gevonden door Covcell

entrepreneurial-dna-do-you-have-it_511c09402a524

Crowdfunding en Crowdsourcing

Er bestaat heel wat discussie over de beste manier waarop uw bedrijf kan profiteren van crowdfunding. De opwinding gaat alleen maar over crowdfunding, en terecht, als je ziet hoe snel deze crowdfunding industrie is gegroeid in 2012. Een ander fenomeen, crowdsourcing, heeft ook een aanzienlijke vlucht genomen in de afgelopen jaren, en met dit als overweging heeft het bedrijf MyCareerTools vijf goede redenen gepresenteerd waarom bedrijven en organisaties echt eens goed naar crowdsourcing zouden moeten kijken:

De belangrijkste redenen waarom bedrijven Crowdsourcing moeten overwegen zijn:

1 / om geld te besparen

2 / om tijd te besparen

3 / om te innoveren

4 / klanttevredenheid te meten en

5 / voor schaalvergroting.

Om dit idee beter te illustreren, kwamen ze met deze infographic en enkele specifieke gevallen:

crowdfunding-infographic
Een andere manier van crowdsourcing, en door veel weblogs toegepast, is het gebruiken van feedback van consumenten voor het genereren van nieuwe content.

Crowdfunding Nu en in de Toekomst

Crowdfunding is, zoal de uitdrukking al aangeeft, “het proces van de financiering van een activiteit of onderneming door middel van het genereren van veel kleine geldbedragen van een groot aantal personen, meestal met behulp van het internet”.

Omdat we tegenwoordig in een voortdurende golf van recessies lijken te zitten, staan startups onder enorme druk om winstgevend te blijven, en ondernemers beleven nou dan ook niet de beste tijden. Crowdfunding verschaft dit soort ondernemers en bedrijven een goede kans op succes omdat ze  hun initiatieven en plannen aan de hele wereldgemeenschap kunnen tonen. De onderstaande infographic van Eventstir, geeft een uitstekend overzicht van de wereldwijde crowdfunding arena.

Er staat een breed scala aan onderwerpen in, zoals het totale bedrag dat aan middelen gegenereerd is, en een toelichting op dit platform per regio, samen met specifieke delen van de wereld, en ook de grootste platforms en samenwerkingsverbanden.

Bekijk ook een Symbid groep van VentureLab. Symbid is een online crowdfunding infrastructuur waar investeerders vanaf EUR 20.

crowdsourcing-helps-business

Succes komt na het mislukkingen [infographic]

Mensen zijn bang voor mislukkingen en dit is de belangrijkste reden waarom ze niet succesvol zijn. Het is een feit dat de meeste mensen nu die rijk en succesvol zijn, eerder een aantal mislukkingen kenden. Tot op zekere hoogte hebben ze in het verleden gefaald. Als je deze infographic bekijkt, kun je zien wat voor ervaringen deze beroemdheden hadden voordat zij zo succesvol werden.

Stop dus niet met hard werken als je twijfelt aan succes. Blijf gewoon geloven in wat je doet want er zal waarschijnlijk geen succes komen zonder eerdere tegenslagen. Het is gewoon de realiteit van het leven dat je eerst moet falen om succesvol te zijn.

 failure-and-success1

VentureLab Twente Growth Award voor Axiom IC

uitreiking Growth Award aan Gerard HoogendijkGerard Hoogendijk, mede-oprichter en CFO van Axiom IC BV ontving op de alumniceremonie van VentureLab Twente de Growth Award. Met deze Award (een zilveren speld) benadrukt VentureLab het groeipotentieel van veelbelovende deelnemers in haar groeiprogramma voor hightech bedrijven. De Growth Award is de tweede prijs die Axiom IC in korte tijd in de wacht sleept. In mei 2012 won het bedrijf de Van den Kroonenbergprijs van de Universiteit Twente.

Baanbrekend in mixed-signal data converter ontwerp

Axiom IC definieert nieuwe concepten en ontwerpt converters voor het omzetten van digitale signalen in analoge signalen en vice versa. Grote, internationale bedrijven als ST Micro Electronics, Philips en NXP semiconductors behoren tot de klantenkring. Het hightech bedrijf is innovatief en specialistisch en levert oplossingen op het specifieke terrein van ‘mixed-signal’, systemen met daarnaast oplossingen voor digitale audiosystemen. Dit maakt hen tot een speler op wereldniveau.

Axiom IC BV is een spin-off bedrijf van de Universiteit Twente. Het bedrijf kende vanaf de start in 2007 een sterke groei-ambitie. In vijf jaar tijd is het aantal werknemers gegroeid van 7 tot 23. Dit aantal zou, aldus Hoogendijk, al fors hoger kunnen zijn als het bedrijf steeds de vacatures had kunnen vervullen. Voor het komend jaar verwacht het bedrijf extra groei te realiseren door extra financiering aan te trekken om zo de eerste stappen te gaan zetten naar eigen producten. Dit zal tevens leiden tot verdere personeelsgroei.

Over Axiom IC
Als center of excellence op het gebied van ‘mixed-signal’ geïntegreerde circuits en –systemen, legt Axiom IC zich toe op het leveren van IP producten en diensten voor data converters in verschillende markten, waarbij de audiomarkt een belangrijk segment vormt. Om de eigen mensen uit te dagen werd de slogan “als het kan, kunnen wij het” geïntroduceerd. Dit draagt bij aan het blijvend hoge innovatieve gehalte van Axiom IC. Axiom IC heeft een wereldwijde klantenportfolio opgebouwd en zal deze de komende tijd verder uitbouwen. Gesprekken met grote spelers op het gebied van audio zijn gaande.

Over VentureLab
Per 1 februari 2013 is VentureLab Twente opgevolgd door VentureLab International. Tot 1 februari werd VentureLab Twente mogelijk gemaakt door de provincies Gelderland en Overijssel (GO), het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, de Regio Twente, het Innovatieplatform Twente, de Universiteit Twente en Saxion. Het VentureLab International programma helpt startende en gevestigde hightech bedrijven hun groei te versnellen. Het creëren van hoogwaardige arbeidsplaatsen is één van de belangrijkste doelen. VentureLab is gevestigd op Kennispark Twente.

25 april 2013 Koploperbijeenkomst op Paleis Het Loo

Op veler verzoek organiseren we binnenkort weer de jaarlijkse Koploperbijeenkomst. Er is plaats voor maximaal 140 ondernemende, innovatieve en duurzame deelnemers. De eerste 80 plaatsen waren binnen een week gereserveerd! Read more

Kick-off VentureLab Noord-Holland-Noord

Op 16 januari was de kick-off van VentureLab NHN (Noord-Holland-Noord) in Heiloo.

Keynote spreker was Aard Groen, Professor Innovatief Ondernemerschap & Valorisatie aan de Universiteit Twente en de Rijks Universiteit Groningen. VentureLab NHN is een eerste ‘spin-off’ van VentureLab International, die de door Groen ontwikkelde business development support methodiek in een specifieke sector toepast. VentureLab International ontwikkelt met partners elders in Nederland o.a. initiatieven op het gebied van Health (Nijmegen), Water (Leeuwarden) en Energy (Groningen).

Initiatiefnemers

Initiatiefnemers van VentureLab NHN zijn Ton Alofs en Simon Bos, gevestigde ondernemers in de ICT. Samen hebben zij het bedrijf Result Count gestart, de motor achter VentureLab NHN.

VentureLab NHN

In de Regiovisie Noordwest-Holland van de Kamer van Koophandel koppelt de Kamer veelbelovende bedrijven, kennisinstellingen, overheden en onderwijs aan elkaar. Daarnaast heeft de provincie Noord-Holland vijf economisch kansrijke Noord-Holland-Noord clusters gedefinieerd, die de regio de mogelijkheden biedt om economisch te groeien. De vijf clusters zijn agribusiness, duurzame energie, maritiem, medische, recreatie en toerisme.

Vanuit de ICT sector uit Noord Holland Noord is het initiatief genomen om, op basis van de Regiovisie én de vijf kansrijke clusters, aan innovatie te werken. Dit plan koppelt de vijf clusters aan de ICT. Met dit initiatief wordt beoogd om innovatie, business ontwikkeling, en kennisverrijking maximaal met ICT te stimuleren en daarmee de KvK Regiovisie te concretiseren, namelijk economisch groei in Noord-Holland-Noord. Hierbij kan ICT de motor zijn van innovatie.

Venturelab NHN schept de voorwaarden van een ecosysteem waarin bedrijven van elkaar leren, kunnen groeien en kennis kunnen delen en ontwikkelen. Het VentureLab project van de Universiteit Twente heeft aangetoond dat dit een behoorlijke impuls kan geven op de zakelijke groei en de werkgelegenheid.
De doelgroep is in principe geheel ondernemend Noord-Holland-Noord. Van de startende ondernemer met een innovatief idee, een student met een stageopdracht tot het management van grote gevestigde bedrijven aan toe.

Het event op 16 januari 2013 markeert de fase waarin VentureLab NHN is begonnen de publiciteit te zoeken. Oktober 2013 is de doelstelling dat de eerste groep deelnemers start.

Startups kunnen hun voordeel doen met YouTube Marketing

YouTube-video is een perfect medium voor startups. Op deze manier kun je eenvoudig uitleggen jouw product of dienst uitleggen, en het kan je helpen de zoekresultaten te domineren. Met YouTube als tweede zoekmachine, net na Google, kan een video-kanaal, dat verklaart waarom jouw idee waardevol is en waarom iedereen het zou moeten kennen, je zeker helpen om succesvol te zijn.
Van begin af aan heeft VentureLab International gebruik gemaakt van video’s om het programma te promoten en om potentiële studenten een idee te geven wat VentureLab eigenlijk is. Je kunt hier deze video’s bekijken.
Wil je profiteren van alle voordelen van YouTube, bekijk dan de Insego infographic hieronder voor tips over SEO, branding en social media strategie.